El papa Francesc ha esdevingut a les xarxes socials tot un fenomen mediàtic. Quan encara no fa un any de la seva elecció com a Successor de Pere, ja és líder mundial de major impacte a internet i a les xarxes socials. Aquesta és la conclusió de l'estudi Internet estima el Papa, que el portal Aleteia acaba de presentar al Mobile World Congress de Barcelona.
L'acte ha comptat amb la presència destacada del cardenal Lluís Martínez Sistach, arquebisbe de Barcelona i pioner en l'ús pastoral de les noves tecnologies. "Aquest estudi posa de manifest, a través del gran seguiment del papa Francesc, el potencial del missatge social i ètic a la xarxa -ha afirmat el purpurat-. Hem passat del púlpit al fòrum obert, de la informació unidireccional a la transversalitat, del missatge reduït a la diòcesi, a l'espai ampli que ocupa el fòrum digital."
L'estudi realitzat per l'empresa 3rd Place, especialitzada en web listening, compara l'impacte del papa Francesc amb altres grans líders mundials, com ara Barak Obama, Vladimir Putin o Angela Merkel. Bergoglio supera tots els líders mundials en cerques a Google i en mencions. Francesc encapçala les cerques globals a Google amb més d'1,7 milions de registres i pel que fa a les mencions en línia arriba als 49 milions, 10 milions més que Barak Obama. El 85% de la seva presència a la xarxa procedeix de comentaris abocats sobre la seva figura i paraules a la xarxa, vinculades a temes tan diversos com política, economia, pau o ètica. A més, l'impacte del missatge del Papa no entén de fronteres i abraça un públic global, més enllà de la procedència i llengua d'origen de Bergoglio.
"La força del papa Francesc a internet i el fet de convertir-se en un fenomen únic a la xarxa no prové de les magnituds globals de la seva presència, tot i ser molt altes, sinó de la repercussió que generen les seves paraules a la xarxa i de l'alt nivell d'engatjament amb els seus seguidors, molt superior al de qualsevol altre líder mundial", ha explicat Jesús Colina, president i director editorial d'Aleteia.org. Un bon exemple d'això és la presència del papa a Twitter, on compta ja amb més de 12 milions de seguidors. No es poden comparar amb els 41 de Barak Obama, però el nivell d'interacció que susciten les paraules del Papa és quatre vegades més alt. Cada tuit de Francesc genera una mitjana de més de 6.637 retuits.
En l'apartat de possibles millores, l'estudi apunta cap a una més gran presència del Papa a la xarxa de Facebook i la necessitat d'una gestió més acurada de la interacció amb els internautes.