El programa ‘A Primera Hora’ de Ràdio Estel ha parlat aquest dimarts dels delictes cibernètics a través del mòbil. Què és el ‘phishing’? Ja fa dies que escoltem noticies relacionades amb el robatori de dades a través del nostre telèfon, concretament amb un missatge que no hem de obrir i que ens avisa sobre l’arribada d’un suposat paquet a casa nostra. Però, en què consisteix tot plegat? Com ens en podem protegir? José Merino, cap de la Unitat Central de delictes econòmics de Mossos d’Esquadra ens n’ha donat més detalls a Ràdio Estel.
Per començar, què és el Phising?
El Phishing és un terme informàtic que distingeix a un conjunt de tècniques que persegueixen l'engany a una víctima guanyant-se la seva confiança fent-se passar per una persona, empresa o servei de confiança. L’objectiu dels delinqüents és l’enviament de missatges de forma massiva amb què esperen aconseguir informació de l’usuari, que més endavant intentaran utilizar fraudulentament”, ha dit José Merino.
El mosso d’esquadra també ha afirmat que “el 50% de les estafes estan relacionades amb aquestes pràctiques fraudulentes via telèfon mòbil”. Ha afegit que “s’han detectat 40.000 fets anuals amb aquestes metodologies de frau”. I és que els delinqüents s’adapten a tots els escenaris, “cada vegada més actuen en un pla virtual” perquè els ciutadans ens movem més en aquesta àmbit.
Com podem evitar aquestes pràctiques fraudulentes?
Segons ha explicat a Ràdio Estel, el cap de la Unitat Central de delictes econòmics de Mossos d’Esquadra, si rebem un missatge sospitós, “s’ha de verificar amb el proveïdor, fent una prèvia notificació amb el servei, i així evitarem caure en aquest tipus de parany". En aques sentit, José Merino també ha dit que en aquestes situacions “primer de tot cal aplicar el sentit comú, i hem de desconfiar de missatges de remitents desconeguts i evitar clicar en enllaços que ens demanin dades personals o ens facin descarregar un arxiu”. Com a mesura de seguretat, també cal “utilizar contrasenyes segures”. Des dels Mossos d’Esquadra, “han vist incrementada la pràctica d’aquest tipus de delictes més per un missatge de mòbil que no pas per email”. El motiu és que els usuaris habitualment desconfien més quan reben un e-mail d’origen desconegut.
Pots tornar a escoltar AQUÍ
Més actualitat
Sense categoria
SOCIETAT
Cristina González, advocada: “Els menors obren diferents perfils a les xarxes socials per esquivar els controls parentals”
Segons la normativa europea, l’edat mínima per tenir un compte a les xarxes socials és els 16 anys, però molts menors se salten aquest límit per obrir-se els seus perfils
2 gener 2025
Redacció,