"Quantes persones a la sala coneixen Ràdio Estel? ¿Ens definiríeu com a una emissora temàtica o generalista?". Així ha començat Toni Hervás, director de Ràdio Estel, la seva intervenció en el Congrés de Periodisme d'Osca, on es reuneixen periodistes consolidats i emergents de tota Espanya i un dels més rellevants del sector.
La resposta de l'audiència, que ha relacionat els continguts de Ràdio Estel amb la temàtica religiosa, ha servit de tret de sortida a Hervás per donar a conèixer la renovació de l'emissora, que passa per la creació d'uns continguts generalistes mantenint continguts religiosos. "Fins al mes de setembre, vam ser un servei pastoral de l'Arquebisbat de Barcelona. Però Joan Josep Omella, l'arquebisbe de Barcelona i president de la Conferència Episcopal, va pensar que Ràdio Estel s'havia de renovar per arribar més a la societat".
El director de l'emissora ha mostrat l'antiga web en html amb els 70 programes existents i presentats "com a un puzzle incoherent i desactualitzat". Una eina, la web, que ha hagut de canviar "per la importància que té en el futur dels mitjans de comunicació, que està vinculat a la plataforma de continguts". Per això, "el primer que vam fer va ser plasmar la renovació de la programació en una plataforma de continguts nova".
"Si algú escolta Ràdio Estel, veurà que nosaltres convidem tothom i no hi ha ningú que pugui dir que a Ràdio Estel no hi pot entrar....o que no hi cap opinió"
Per realitzar un canvi d'aquestes característiques cal establir un objectiu clar que, en aquest cas, era la incidència social. Una incidència social que Ràdio Estel volia aconseguir a força de posicionar-se com a una opció de centralitat. "Si algú escolta Ràdio Estel, veurà que nosaltres convidem tothom, tothom ve a les tertúlies i no hi ha ningú que pugui dir que a Ràdio Estel no hi pot entrar o no hi cap una opinió".
L'aposta per la producció pròpia
Per poder fer la nova ràdio, calia, també, l'aposta per una estratègia definida. "Vam apostar per la producció pròpia, per crear uns serveis informatius que abans no existien i per potenciar els canals online", ha explicat Hervás a un auditori de gairebé 200 periodistes de diversos mitjans. Tot això, implicava la contractació de professionals que Ràdio Estel tenia clar que havíem de ser joves. "Em sento molt orgullós de dir que tenen una mitjana d'edat de 27 anys", ha afegit el director de Ràdio Estel. "Hem adaptat la plantilla d'una emissora antiga a una plantilla amb talent molt jove que ara mateix compta amb 42 persones".
Arribats a aquest punt, ha mostrat la plasmació de tots els canvis en la nova web, "una web neta, nítida, amb antena, 3 o 4 notícies i claredat en el menú". En aquesta plataforma, destaquen els podcasts, un altre element que ha creat Ràdio Estel en aquesta nova etapa per intentar captar una audiència més jove, però sense oblidar la més fidel, la que seguia l'emissora de sempre: "Els podcasts, que reflecteixen la temàtica confessional, no enganyen ningú i revelen el que som", ha dit Hervás.
Una ràdio en català per a tota Catalunya
Ràdio Estel arriba a tot Catalunya i el seu idioma vehicular, el català, la situen "com a una de les tres ràdios, juntament amb Catalunya Ràdio i RAC 1, que competeixen per la ràdio generalista en aquest territori". "Això ens ha permès tenir una audiència acumulada de 32.000 oients. És poquet, sí, però volem créixer", ha afegit el director de Ràdio Estel amb una ambició de futur necessària en la professió. Créixer, per cert, amb un valor afegit: "Volem créixer amb el tractament que fem de la informació del que no fa la resta: dels continguts socials i religiosos".
Un logo que reflecteix el futur
El director de l'emissora també ha destacat el canvi del logo, basat en l'estel de la torre de la Mare de Déu de la Sagrada Família amb la icona del 'play' al mig. "Aquest 'play' simbolitza la ràdio i el que pot ser la ràdio com a plataforma de continguts". Tot un repte: "La plataforma de continguts és l'àmbit natural dels mitjans". Fa uns anys, qualsevol transició digital un mitjà com 'El País', l'haguéssim viscut com a competència deslleial. Ara ho fem tots, ens hem adaptat". Amb avantatges i desavantatges: "Els mitjans ens hem de renovar, però el clic i el monitoratge constant online estan esclavitzant la ràdio".
Mira la intervenció de Toni Hervás: