A partir del mes de setembre, fer servir el transport públic costarà la meitat. En el cas de Catalunya, els bitllets de Renfe tindran una reducció del 50% del cost actual; la T-Usual passarà dels 40 als 20 € en una primera zona tarifària; i la T-Casual -que és el títol habitual- passarà de costar 11,35 € a 5,68 €.
Tot plegat, després que aquest cap de setmana, el Govern espanyol hagi aprovat l'últim decret de mesures anticrisi que afecta totes les infraestructures gestionades per l'Estat. En el cas de les autonòmiques, el descompte era del 30%, però la Generalitat ja ha dit que complementarà aquesta rebaixa del 30% per arribar a una reducció del 50%. Aquesta decisió és històrica i es pren per una situació excepcional que és el context d'inflació desbocat que s'està vivint.
El portaveu de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), Daniel Pi, assegura al programa 'El Matí de Ràdio Estel' que la decisió no els ha sorprès del tot perquè aquesta mesura s'ha pres amb èxit en altres països europeus. "El cas més cridaner és el d'Alemanya, que han posat tots els transports regionals a 9 € i la resposta ha estat una utilització molt més gran del transport públic, de fet l'estadística ha estat espectacular", ha elogiat Pi. A més, ha afegit que "el transport públic, en alguns casos, pot respondre correctament a les necessitats de desplaçament de cadascú, i ja s'ha vist que "fiar-ho tot a la gasolina, no és una bona tàctica".
"Aquesta mesura s'ha pres amb èxit en altres països europeus, com en Alemanya, que han posat tots els transports regionals a 9 € i la resposta ha estat una utilització del transport públic molt més gran"
El portaveu de PTP ha explicat que, de moment, aquesta mesura afectarà els abonaments i ha alertat que "als operadors no se'ls pot deixar sense compensació econòmica perquè. si no, hi podria haver un deteriorament del servei".
Pi ha criticat la subvenció de 20 cèntims el litre per combustible, ja que "la mesura no distingeix entre persones que en fan ús per necessitat o per anar a treballar amb altres que l'utilitzen per anar a segones residències". El portaveu ha sentenciat que "la rebaixa del transport públic té un cost molt menor, pot tenir un impacte molt més gran, ja que ofereix una sortida i molta gent no fa ús d'aquest servei per prejudicis i perquè estan acostumats a moure's d'una altra manera".