Un document elaborat per l'Ajuntament de Barcelona al qual ha tingut accés Ràdio Estel constata que els Serveis Socials de Barcelona tenen greus problemes de funcionament intern que afecten al servei que donen als usuaris. El document analitza tots els àmbits de treball de l’Institut Municipal de Serveis Socials i reflecteix una descoordinació tant entre els departaments que l’integren com en la gestió dels recursos. També assenyala grans marges de millora.
Ràdio Estel ha tingut accés al plec de prescripcions tècniques per la contractació d’una entitat que pugui elaborar i implementar un pla de millora per l’Institut de Serveis Municipals de Barcelona. Al document s’hi inclou una anàlisi feta per l’Ajuntament de Barcelona on es constata que hi ha el convenciment que es pot millorar el servei prestat a través d’una major eficiència en la tramitació d’expedients i de més agilitat en la contractació.
En aquest sentit, el document reflecteix que gairebé el 90% dels contractes realitzats són ampliacions i que d’aquests, més del 80% es podrien haver evitat.
També és preocupant el fet que el mateix consistori ha detectat que no es registra tota la informació sobre els processos de contractació, fet que provoca una manca de traçabilitat d’aquests contractes. De fet, en 4 de cada 5 casos la documentació tècnica és millorable. Una situació que preocupa, tenint en compte que els serveis jurídics de l’Institut Municipal de Serveis Socials controlen un gran volum de contractació, amb fins a 54 contractes oberts i un pressupost aproximat de 180 milions d’euros que donen feina a 8.000 persones externes.
Una anàlisi inclosa al document constata que hi ha el convenciment que es pot millorar el servei de l'Institut de Serveis Municipals de Barcelona a través d'una major eficiència en la tramitació d'expedients i de més agilitat en la contractació
En el cas dels centres de Serveis Socials, el document apunta que des de l’any 2016 està pendent una adaptació dels serveis en funció de la seva dimensió. Aquest fet repercuteix directament en els ciutadans, ja que no s’adapta l’activitat tenint en compte el volum de cites realitzades i el temps d’espera per tenir una primera visita i provoca que l’atenció rebuda sigui desigual entre els diferents territoris de la ciutat.
Des de l'any 2016 està pendent una adaptació dels serveis en funció de la seva dimensió
Pel que fa als equips d’Atenció a la Infància i Adolescència, que reben els casos d’infants en situació de desemparament o en risc d’estar-hi, el document assenyala que els 13 equips encarregats de fer el diagnòstic i la valoració dels infants i del seu entorn moltes vegades actuen tard. A més, l’activitat d’aquests equips es registra de manera manual, cosa que dificulta el seguiment de les actuacions fetes amb aquests infants i les seves famílies. De fet, el registre manual és un problema que afecta de manera generalitzada a tot l’Institut i els seus serveis.
L'activitat dels equips d'Atenció a la Infància i Adolescència es registra de manera manual, cosa que dificulta el seguiment de les actuacions fetes amb aquests infants i les seves famílies
Reaccions a la difusió del document
En una entrevista a Ràdio Estel, la comissionada d’acció social al consistori, Sònia Fuertes, ha assegurat que aquest document no reflecteix situacions preocupants, sinó que és un document de possibles millores pels serveis. Tot i així, sí que reconeix que cal avançar en el procés de digitalització per ser més àgils en la gestió del servei.
Per la seva banda, des de l’oposició, el grup municipal d’Esquerra Republicana a Barcelona, en declaracions a aquesta emissora, lamenta els problemes de funcionament de Serveis Socials. La regidora dels republicans, Montse Benedí, recorda que moltes d’aquestes deficiències en el funcionament ja es van denunciar en un document publicat el 2016 i critica que l’equip d’Ada Colau no hagi fet canvis per millorar la situació en set anys de govern.
Des de la CGT, sindicat majoritari a Serveis Socials de l’Ajuntament, expliquen a Ràdio Estel que el problema és la falta de direcció a l'hora de prendre decisions i que ja fa anys que denuncien aquesta situació. Consideren que l'auditoria era innecessària per arribar a aquestes conclusions.