L'Associació de Municipis de l'Arc Metropolità ha titllat el projecte de Decret del Pla de Qualitat de l'Aire respecte a la implementació de les Zones de Baixes Emissions (ZBE) "d'elitista". En una entrevista al programa La Caravana de Ràdio Estel, Ana María Martínez, presidenta de l'entitat i alcaldessa de Rubí, ha manifestat que "el que no podem fer és elaborar textos que podríem qualificar d'elitistes, plantegen que una alternativa és l'etiqueta eco i no podem estar d'acord".
La presidenta de l'Arc Metropolità ha assegurat que el decret es vol implantar sense tenir en compte les particularitats dels municipis de la segona corona metropolitana. Martínez també ha carregat contra el Govern i considera que és "un text fet d'esquena als municipis que formem l'arc i també d'altres municipis que no".
"És un text fet d'esquena als municipis que formem l'Arc Metropolità"
La presidenta de l'Arc Metropolità ha assegurat que el decret envaeix competències municipals i ha demanat posar el focus en la millora de les infraestructures i el transport públic. "No podem demanar a Martorell que es canviï al cotxe quan tenim les autovies passant per damunt del municipi". També és el cas de la connexió de Rubí, el municipi que presideix, amb el Baix Llobregat. "Una persona que treballa a Sant Boi, per exemple, té moltes dificultats per no utilitzar el vehicle privat". Per això, la també alcaldessa de Rubí ha reclamat que es treballi el text d'acord amb cada territori. Martínez ha subratllat que els alcaldes estiguin en contra del decret "no vol dir que estiguin en contra de millorar la qualitat de l'aire": "No és això", ha matisat.
"Estar en contra del decret no vol dir que estiguem en contra de millorar la qualitat de l'aire"
Els experts creuen que les ZBE arriben tard
Xavier Querol, expert en contaminació atmosfèrica i investigador de l'Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l'Aigua, ha lamentat que "a la resta de les 320 ZBE d'Europa no hi ha hagut cap problema i aquí ha intervingut el Tribunal Superior de Justícia i els alcaldes". "S'hauria d'acceptar i després, si han d'aplicar-se mesures compensatòries, es demanen, però eliminar-ho de per si, no", ha sentenciat Querol en una altra entrevista a Ràdio Estel.
"S'hauria d'acceptar i després, si han d'aplicar-se mesures compensatòries, es demanen, però eliminar-ho de per si, no"
L'expert en contaminació atmosfèrica ha assenyalat el retard que pateix Catalunya en matèria de ZBE. Defensa que és una mesura "útil però insuficient" i que ha d'anar acompanyada de més apostes com la del transport públic o l'urbanisme verd. Parlant sobre altres opcions que tenen les grans ciutats per millorar la qualitat de l'aire, Querol en posa una sobre la taula: la del peatge urbà. "Aniria bé, a Milà des del 2015 tenen una zona de baixes emissions i un peatge urbà i han reduït un 35% el nombre de vehicles.