
Aquest dimecres han entrat en vigor els aranzels imposats per l’administració de Donald Trump. De moment, la resposta de la Unió Europea és intel·ligent i en lloc d'anar al xoc, com sembla que ha triat fer la Xina, Brussel·les planteja uns aranzels selectius a productes concrets, de manera que es minimitzi el dany per a l'economia europea.Aquesta línia és la que ha defensat avui l’investigador del CIDOB Victor Burguete, en una entrevista al programa El Matí a Ràdio Estel. Concretament, ha defensat que “Europa ha de mesurar molt bé com respon als aranzels per no acabar-se fent mal ella mateixa”. En aquest sentit, ha posat d’exemple que “no seria bo posar aranzels a l’energia que ve dels Estats Units i que es pot apostar per posar-los als serveis”. S’ha de mesurar bé la resposta europea “tenint en compte que la pèrdua de competitivitat la tindran els Estats Units”, ha dit Burguete.
Cop al turisme
Un altre dels efectes col·laterals d’aquesta política d’aranzels el podria patir la indústria del turisme. A Catalunya, són molts els visitants nord-americans que venen cada any a conèixer el país. Si els aranzels provoquen una inflació i es devalua el dòlar, molts d’ells s’ho pensaran a l'hora de venir a passar les vacances aquí. L’argument és senzill: “un dòlar més dèbil provoca que fer turisme a Europa sigui molt car pels nord-americans”, ha exemplificat Burguete.