Salvador Aragonés, periodista i professor emèrit de la Universitat Internacional de Catalunya,
Mònica Costa, directora de Comunicació d'una empresa del sector farmacèutic, i
Lluís Serra, secretari general de la Unió de Religiosos de Catalunya, han analitzat aquest divendres, des del programa '
El Mirador de l'actualitat' de Ràdio Estel està dedicat aquest divendres, a partir de les 18.05h a
la comunicació de l’Església, un repte permanent de cara a fer realitat l’objectiu d’acostar la institució al món, a la societat diversa. El
Missatge del Papa per a la 54a Jornada Mundial de les Comunicacions Socials del 24 de maig, fet públic hores abans del col·loqui i coincidint amb la festa de Sant Francesc de Sales, incideix en la importància de transmetre veritat i esperança, des de la memòria i la comunicació veraç de la realitat entre generacions, dins un món que necessita refer el seu funcionament per fer prosperar la pau, la defensa de la vida i la protecció del medi ambient.
Aragonés ha destacat que
"el problema que tenim avui, i que pesa com una llosa, és la desinformació, la calúmnia i la difamació a través sobretot de les xarxes socials, perquè qualsevol rumor circula sense permís de ningú, cosa que provoca que uns reben una cosa i sovint no sigui veritat". Pel que fa a la comunicació eclesial, el periodista ha comentat que
"ha de ser franca, directa, clara i que digui la veritat".
Lluís Serra ha explicat que "la crida de l'evangeli a anunciar la bona notícia és un aspecte essencial en la vida cristiana". El també germà marista ha dit, a més, que "la comunicació, en l'Església, no ha de suplir mai la realitat, perquè hi ha llocs, situacions i col·lectius que tenen un relat formidable però no correspon a la veritat". Serra, en definitiva, ha conclòs que "l'Església ha de millorar el relat, però el punt important és posar essència a la vida". I Mònica Costa, per la seva banda, ha fet seva la crida del Sant Pare a "centrar la comunicació en la narrativa i en la història d'allò que es fa". En un altre moment, ha afegit que "és important l'emoció, amb uns missatges racionals que han d'existir però compaginant-los amb missatges que arriben al cor, com ja apuntava Aristòtil, quan deia que no hi ha res que convenci més la persona que un exemple". Els tres participants en la taula de diàleg han coincidit a l'hora de valorar molt positivament aquest missatge del pontífex per a la Jornada de les Comunicacions, que se celebrarà el proper 24 de maig, coincidint com cada any amb la festa de l'Ascensió del Senyor.
La Santa Seu fa públic aquest divendres, coincidint amb la festa de Sant Francesc de Sales, el missatge del Papa per a la 54a Jornada Mundial de les Comunicacions Socials, que se celebrarà el proper 24 de maig coincidint amb la festa de l’Ascensió. El lema serà "Perquè puguis explicar-ho al teu fill", la vida es fa història (frase del capítol 10 del llibre de l’Èxode). Francesc, en triar aquest tema, subratlla que el patrimoni de la memòria en la comunicació és un tresor. Moltes vegades el Papa ha subratllat que no hi ha futur sense arrelament en la història viscuda. I ens ha ajudat a comprendre que la memòria no ha de ser considerada un "cos estàtic", sinó més aviat una "realitat dinàmica". A través de la memòria, passen d'una generació a una altra, històries, esperances, somnis i experiències.
El tema de la propera Jornada Mundial de les Comunicacions Socials ens recorda també que tots els relats neixen de la vida, de la trobada amb l'altre. La comunicació està cridada, doncs, a connectar a través del relat la memòria amb la vida. Jesús recorria a les paràboles per comunicar la força vital del Regne de Déu, deixant als oients la llibertat de rebre-les i relacionar-les amb ells mateixos. La força d'una història s'expressa en la seva capacitat de generar canvis. Una història exemplar té una força transformadora. Per exemple, ho experimentem quan ens endinsem, a través dels relats, en la vida dels sants. Una dada que el Sant Pare ha reprès recentment, adreçant-se al Dicasteri per a la Comunicació de la Santa Seu, és la d’animar tothom a comunicar la "gran riquesa" que ofereix el testimoni de vida dels màrtirs. Un cop més, en el centre de la reflexió, el pontífex situa la persona amb les seves relacions i la seva capacitat innata de comunicació. El Papa demana a tothom, sense excloure ningú, treball per fer fructificar aquest talent: que és el de fer de la comunicació un instrument per bastir ponts, per unir i compartir la bellesa de ser germans en un temps marcat per contrastos i divisions.
Dins el seu procés de reforma, la Santa Seu ha impulsat aquests últims anys un procés de convergència de mitjans que pot ser un bon exemple per a tots els àmbits eclesials, com també per a les entitats d’inspiració cristiana i per als mateixos mitjans propis. De quina manera els cristians, amb l’Església a nivell institucional al capdavant, poden comunicar millor el seu missatge a través de l’acció social i del servei que fa a la gent? En un procés de greu crisi de credibilitat, pels casos d’abusos sexuals a menors i per altres perversions econòmiques o socials, l’Església necessita una comunicació veraç, transparent i clara per compartir amb el món uns valors comuns, que sovint són els de l’evangeli.