El març del 2021, el departament d'Educació va iniciar un programa específic de detecció i informació a totes les escoles de Catalunya que han fet aflorar 520 casos de 'bullying' als centres. Les xifres, recollides per la Unitat de Suport a l'Alumnat en situació de violència, reflecteixen només una part de la realitat.
Segons ha explicat a Ràdio Estel la directora general de l'alumnat del govern, Ruth Ribas, un 44% dels assetjaments, ja sigui als centres escolars o a la xarxa, és entre iguals, mentre que un 40% és de violència masclista. Les dades també indiquen que el 80% dels agressors són de sexe masculí i que el 60% de víctimes són noies. Ribas afegeix que, en 2 de cada 3 casos no s'ha pogut iniciar el protocol d'actuació establert, entre altres causes, per l'abandonament del centre de l'agressor o de l'agredit.
Detecció precoç
Les escoles apliquen protocols de detecció precoç i intervenció proactiva perquè aquests casos no arribin a produir-se. En una entrevista a 'El Matí a Ràdio Estel', el psicòleg i expert en assetjament escolar, Ferran Barri, ha proposat que s'apliqui la figura de l'alumne guardià. Aquests estudiants haurien fet l'optativa de mediació i convivència amb la capacitat de detectar casos de 'bullying' i així poder intervenir, ja que l'assetjament escolar passa a l'esquena dels adults però a ulls de l'alumnat.
Barri és partidari que aquests alumnes 'guardians' intervinguin i puguin fer veure a l'assetjador que allò que està fent no és una broma, sinó que la seva actitud pot perjudicar a un company del centre. En aquest cas, aquest alumne guardià ho posa en coneixement de l'equip de convivència del centre i es poden fer intervencions ràpides, des de les fases més inicials abans que el dany que rep un alumne que pateix assetjament escolar pugui ser irreversible.
L'eina tecnològica que la Generalitat ha creat per facilitar la denúncia d'aquest tipus de violència, l'aplicació 'Us Apps', ha atès a data 1 d'octubre de 2021 només 7 casos d'assetjament escolar i ciberassetjament.