El Col·legi de Treballadores Socials de Catalunya denuncia les traves amb què es troben les persones pobres que volen demanar ajudes i prestacions que ofereixen les administracions públiques. En una entrevista al programa 'El Matí a Ràdio Estel', la degana del col·legi, Conxita Peña, ha denunciat que l'administració "no posa recursos per atendre aquests usuaris amb problemes d'accés als tràmits" i per això, les treballadores socials han de dedicar "el 40% de la jornada laboral a fer papers per demanar aquestes ajudes".
D'altra banda, també denuncia que es troben amb "administracions que no es parlen entre elles" i que això "desorienta els usuaris", que han d'anar a les oficines a fer cues i tràmits per una informació que l'administració podria tenir fàcilment. Per exemple, "no cal que la gent vagi a fer cues per demanar un informe sobre els ingressos quan a través de l'Agència Tributària ja es té aquesta informació", ha detallat Peña. En aquest sentit, creu que caldria "interoperar entre administracions" perquè "per cada cosa cal un paper".
"Anar d'oficina a oficina fent tràmits per una informació que l'administració podria tenir fàcilment, desorienta els usuaris"
Amb la dificultat d'accedir a les ajudes també s'hi han trobat els usuaris que atenen des de Càritas. La responsable d'anàlisi social de l'entitat a Barcelona, Míriam Feu, avisa que l'administració "està fallant" quan no posa els recursos necessaris perquè les persones vulnerables puguin accedir a les ajudes.
A més, apunta que "és una cursa d'obstacles" i, per això, es troben que hi ha ajudes com la renda garantida que "només arriba a 1 de cada 4 persones" que hi té dret. Un dels problemes identificats per Càritas que dificulta tot aquest procés és com està dissenyat el camí per arribar a les ajudes. Feu detalla que "hi ha traves burocràtiques i sovint l'usuari ha d'explicar la seva història en 3 o 4 finestretes diferents". Això, segons Càritas, "revictimitza i estigmatiza" la persona que té necessitat per demanar l'ajuda.
"La renda garantida només arriba a 1 de cada 4 persones que hi té dret"
Per tot plegat, des de Càritas han hagut d'activar un dispositiu per acompanyar a les persones vulnerables a fer tot el procés i tràmits per demanar les ajudes que majoritàriament s'han de demanar per internet. En aquest sentit, denuncia que molts usuaris no disposen d'aquest accés a internet i per això considera "essencial" poder tenir una porta presencial per accedir a l'ajuda.