Josep Manuel Prats, president de la Federació d'Associacions de Pares d'Escoles Lliures (FAPEL), i Bernat Villaronga, professor de Religió a l'escola pública, han analitzat aquest dijous, des del programa El Mirador de l'actualitat, l'estat de l’educació a Catalunya, en un moment de cruïlla i d’incerteses davant les diverses sensibilitats sobre llibertat i models que conviuen en un sistema plural garantit. Villaronga ha destacat que "els pares han de tenir la possibilitat d'escollir els centres, dels quals es diu que han de ser un espai d'integració de les diversitats socials actuals, amb llocs on hi ha fins a 50 nacionalitats, cosa que obligar a repensar les coses". Per la seva banda, Prats ha comentat que "de vegades busquem solucions a coses concretes, quan les raons per a la segregació de cultures i procedències és sovint residencial, socioeconòmica o d'altres tipus, realitats davant les quals no s'ha d'anul·lar la tria, que ha d'existir". El president de la FAPEL ha recordat que, "en el sistema educatiu, cal fer una feina d'integració entre tots, tot i que l'escàs finançament de l'ensenyament concertat és sovint una barrera, fet que és injust per a les famílies".
En un altre moment del col·loqui, Bernat Villaronga ha recordat que "la complexitat dels centres sacseja moltes vegades el professorat i, per això, és molt important baixar la ràtio de les aules". Ha dit igualment que "ha de sortir a la preinscripció la possibilitat de triar voluntàriament classe de religió". Ha defensat aquesta matèria perquè "ofereix un conjunt de valors molt necessaris per a la societat", i ha afegit que "estem en un moment de complexitat, perquè hi ha un analfabetisme de cultura religiosa, cosa que fa necessari oferir la Religió". I Josep Manuel Prats ha defensat "un sistema en què convisquin centres públics, privats i concertats", alhora que ha conclòs que "la societat és fruit de l'educació que hem tingut, amb uns valors i amb les famílies, els mitjans de comunicació i tothom".
Comença aquest divendres el període de preinscripció escolar amb moltes incògnites sobre el futur dels centres concertats, sobretot l’Escola Cristiana, majoritària en aquest sector. La campanya ‘Tria Escola Cristiana’ arriba novament a l’espai públic com una proposta arrelada a la tradició del nostre país i integrada en la necessària llibertat de les famílies. Un pacte signat el 18 de març passat al Parlament, per representants de la comunitat educativa, molts ajuntaments i la majoria dels partits amb representació a la cambra catalana, planteja 30 actuacions i 189 mesures per combatre la segregació escolar. Amb un nou decret d’admissions, es regularà el procediment per aconseguir una escolarització més equilibrada, amb una proporció màxima d’alumnes amb necessitats educatives especials en centres de la mateixa zona i també un límit de matriculació amb el curs iniciat en centres d’alta complexitat. La situació actual, en definitiva, conviu amb la necessitat de resoldre els vells enfrontaments entre escola pública i privada (concertada o no) i també d’incrementar el pressupost destinat a educació.