En directe

Fórmula Estel

SOCIETAT

"La digitalització, més que un avantatge, és ara un requisit"

La crisi per la pandèmia, com ja sabem, ha estat devastadora per a molts sectors de l’economia. Un dels que no ha notat tant aquesta…

28 gener 2021

@IgnasiMiranda

Comparteix
La crisi per la pandèmia, com ja sabem, ha estat devastadora per a molts sectors de l’economia. Un dels que no ha notat tant aquesta davallada de l’activitat, però, és el tecnològic. Aquesta subsistència ha estat, en bona part, gràcies a les seves característiques particulars i a la possibilitat d'adaptar-se a treballar des d’un control remot o a distància. I es que el sector del talent digital va crear 6.000 nous llocs de treball a Catalunya durant els primers mesos de pandèmia. Professionals digitals relacionats amb el Big Data, la programació o la gestió d’infraestructures han hagut de multiplicar els seus esforços per mitigar els efectes derivats de la contenció del coronavirus. Barcelona, per exemple, compta amb més de 77.000 treballadors de les noves tecnologies, dels quals el 31% provenen d'altres ciutats. Els últims dos anys, la demanda de talent digital a la capital catalana s'ha incrementat d'un 80% mentre que l'oferta de professionals digitals només ha crescut d’un 23. Les diferents vies de formació, de moment, no poden reduir-la. Jordi Arrufí, director del programa de Talent Digital de Mobile World Capital Barcelona, ha valorat tota la realitat aquest dijous en el programa El Mirador de l'actualitat de Ràdio Estel.

Per als qui no estan prou informats quan parlem del sector digital, quines tasques són les que predominen actualment entre els professionals que s’hi dediquen?

Sobretot hi ha la professió estrella, que és el desenvolupament de programes informàtics, softwares per a webs i aplicacions mòbils o l'empresarial, per a dirigents i treballadors. A més, l'analista de dades és un dels que estan més demanats darrerament, perquè les empreses s'hi basen cada vegada més per ser més competitius i generar negoci o oferir serveis personalitzats. A més, destacaria el camp de la ciberseguretat, en la mesura en què les empreses, com que són més digitals, són també més vulnerables i s'han de protegir per evitar atacs informàtics. Finalment, són importants tots els professionals del món de l'experiència de l'usuari, que són capaços de dissenyar experiències digitals perquè nosaltres puguem repetir-ne l'ús.
Vostè és el director de Talent Digital de Mobile World Capital Barcelona, i es dedica a la innovació a través de l'emprenedoria digital, la transformació de la indústria i el creixement del talent digital. Com està impactant la tecnologia a la nostra societat? I com ha modificat aquest impacti l´arribada del Covid?
La tecnologia ja impactava en diferents esferes de la nostra vida, com a ciutadans i professionalment. Ara ja no imaginem una vida normal sense una certa alfabetització digital. Efectivament, però, la pandèmia ha accelerat la digitalització, tant per part de les empreses, que han hagut de fer-hi un salt per poder sobreviure, com passa en restaurants, centres de formació o botigues, per exemple, com per als ciutadans en general, que ens hem educat digitalment i hem canviat el nostre comportament. Això que explico ja no és tan estrany, com es veu en un augment d'un 50 per cent en el comerç electrònic coincidint amb la pandèmia. Consumim serveis a través de canals digitals cada vegada més.
Quins avantatges presenta funcionar de manera digital enfront de la indústria convencional? Té inconvenients, també?
Diria que, més que avantatges, la digitalització és més aviat un requisit. Es deia que la recuperació de la crisi seria en forma de V, de W o de L, però ara els experts coincideixen que serà en forma de K. Els ectors reforçats, tecnològics, continuaran creixent, mentre altres no podran seguir sent competitius si no fan el salt al món digital. Hi ha un avantatge fonamental: que una empresa d'un sector tradicional tingui accés a un mercat que, de cop i volta, és global. Per exemple, una escola de Barcelona donava formació a 50 alumnes internacionals. Havia de tancar, però ha passat el contrari perquè ofereix ara un format híbrid presencial i online. És un model escalable, d'ampliació de la base de clients i ofereix un millor servei.

Quins sectors són els que han fet amb més decisió el pas cap a la digitalització?

A Catalunya, són els que ja són referència per a la nostra economia, sobretot concretament les assegurances i les finances. Ara és nova tendència els neobancs, totalment digitals, les asseguradores també totalment digital i fins i tot els famosos "roboadvisors". A més, també tenim el de la mobilitat, els transports, amb sensors que detecten una via defectuosa, o clarament el de la saluta, pel Covid però també, per exemple, en el món de la diabetis i la detecció de dades de glucosa a la sang.

Es pot escoltar AQUÍ el programa El Mirador de l'actualitat d'aquest dijous 28 de gener.

Més actualitat

RÀDIO ESTEL

Música i litúrgia, els punts forts de la programació de Nadal i Any Nou

programació de Nadal de Ràdio Estel

La graella nadalenca estarà en antena del 25 de desembre fins al dia 1 de gener de 2025

24 desembre 2024

Redacció

SOCIETAT

Trànsit alerta que els accidents tenen lloc en carreteres conegudes per a les víctimes 

sinistralitat a les carreteres

El director del Servei Català de Trànsit avisa que bona part dels accidents tenen lloc a la tarda i són “fruit del cansament o dels àpats copiosos” 

24 desembre 2024

Redacció

SOCIETAT

"Sembla que ningú vulgui aprendre català i la realitat és que la població migrada genera una demanda que no rep resposta"

consellera Mònica Martínez reclamació dels deutes a les persones vulnerables

En una entrevista al programa El Matí a Ràdio Estel, la consellera Mònica Martínez Bravo aposta per donar “totes les eines possibles perquè tothom aprengui català” abans de convertir-ho en un requisit, tal com exigeix Junts en el traspàs de competències

19 desembre 2024

Redacció