L'actriu Laura Porta confessa sobre la dictadura de la imatge: "El meu perfil als càstings de publicitat era: 'Gordita, pero simpática'". Ella és una de les actrius de l'obra 'La forma de les coses', que parla del mite de Pigmalió i, per tant, de la dictadura de la imatge.
Un tema vigent fa 15 anys, quan per última vegada es va programar a Barcelona, i també ara. Porta, que dona vida a l'explosiva Evelyn en la reinterpretació de Marc Rosich de l'exitosa comèdia de Neil Labute, ha caigut també en aquesta dictadura de la imatge, molt inherent a l'ésser humà: "Jo soc una persona prou conscienciada en el tema de la pressió estètica, però preparant-me el personatge només em venien al cap referents de corporalitats i físics molt concrets". "Per què l'Evelyn no podia ser una tia que surt de la norma, i igual d'empoderada i sexual?"
Evelyn és una explosiva estudiant d'art que escull com a objecte del seu amor l'Adam, un vigilant de museu tímid i anoí. El que ell no sap és que, en nom de l'art i de l'amor, ella està disposada a tot. I de teló de fons, aquesta dictadura de la imatge.
"Fins que no comencin a haver-hi referents molt més potents de cossos diferents, corporalitats differents, identitats sexuals diferents i es comenci a construir aquest imaginari col·lectiu, fins que aquestes persones estiguin de forma normalitzada i sense que les trames girin al voltant de que no és normalitzada, no aconseguirem fer un pas real", assegura Porta. Un pas real que passa per deixar de cosificar la dona.
Perquè ella i Rosich ho constaten: poques coses han canviat en 15 anys i continuem sotmesos a l'estètica. 'La forma de les coses' es pot veure a la sala Versus Glòries fins al 28 de gener de 2024.