
Hores abans que la Generalitat anunciï si aixeca les restriccions per sequera, el professor de Geografia de la Universitat Autònoma de Barcelona i expert en gestió de recursos hídrics, David Saurí, defensa que les primeres mesures a decaure haurien de ser les que afecten les comunitats de regants. "És de justícia social". El professor ho ha dit a El Matí a Ràdio Estel, on ha recordat que és un dels col·lectius més castigats amb restriccions de fins al 25%. "Per molt malament que hàgim estat, la majoria de nosaltres no ho hem notat, en canvi, ells han patit molt", recorda.
"Si plou com la primavera passada, a l’estiu podrem estar tranquils"
Tot i que les pluges de les últimes hores han omplert els embassaments de les conques internes, Saurí recorda que la xifra continua sent baixa i encara som a inicis de primavera. "En principi es diu que si la primavera fos igual de plujosa que l’any passat, podrem respirar tranquils", explica. I afegeix que això afectaria, sobretot, als usos residencials.
"La ciutadania ha fet la feina i ha reduït el consum d’aigua"
Amb tot, Saurí ha lloat la feina que ha fet la ciutadania a l’hora de reduir el consum d’aigua. "Continua aquesta tendència de reducció de consum. Per exemple, el consum mitjà se situa sota els 100 litres per persona i dia. És el mínim bàsic i imprescindible", recorda. A més, hi ha municipis com l’Hospitalet o Santa Coloma de Gramenet que se situen al voltant dels 90 litres per persona i dia. Ara bé, també recorda que les noves tecnologies han contribuït a l’estalvi. “Tenim aparells més eficients com ara rentadores o aixetes reguladores de cabals”. Un fet que suma a l’augment del preu de l’aigua "que ha fet que moltes famílies es tornin més estalviadores", apunta.
Receptaris dirigits als municipis per estalviar aigua
Saurí, d’altra banda, ha dit que el govern actual té al cap mesures enfocades, sobretot, a l’àmbit metropolità per fomentar aquest estalvi d’aigua. Una d’elles són les anomenades "aigües grises", és a dir, "que el nostre edifici pugui reaprofitar l’aigua de la banyera i que aquesta vagi a una petita depuradora que serveixi per omplir cisternes". Sant Cugat del Vallès fa anys que va implantar aquesta mesura. Saurí defensa que l’actuació és bona perquè "contribueix a generar recursos, mentre ens adaptem a l’urbanisme". El professor recorda que el govern fa temps que treballa en la dessalinitzadora de l’Empordà, però "la gran aposta és l’aigua regenerada per poder tornar a potabilitzar l’aigua que hem fet servir", explica.