La cap de comunicació d'Adif a Catalunya, Mar Ruiz, ha assegurat que el servei de Rodalies trigarà "unes setmanes" en normalitzar-se arran de l'avaria a Rodalies pel robatori de cable de coure a l'estació Montcada Bifurcació d'aquest diumenge.
Cables malmesos | Cedida a ACN
L'incident provoca des d'aleshores alteracions en els serveis de Rodalies de l'R1, R3, R4 i R7 complicant l'accés ferroviari a Barcelona. En una entrevista al programa 'La Caravana' de Ràdio Estel, Ruiz ha justificat que trigaran a resoldre la incidència perquè el punt on es va produir el robatori és una zona molt important pel funcionament de la majoria de les línies de Rodalies: "L'estació afectada de Montcada és estratègica, amb canvis d'agulla, de senyalització i base de manteniment d'Adif. És un nus molt important", ha emfatitzat. Ruiz també ha explicat que "aquest robatori de cable va comportar un incendi de tot l'enclavament, que és un dispositiu, un sistema que regula les entrades i sortides, els estacionaments i els canvis de via".
"L'estació afectada de Montcada és estratègica, amb canvis d'agulla, de senyalització i base de manteniment d'Adif"
Pla de mobilitat alternatiu
La cap de comunicació d'Adif ha recordat que Adif ha mobilitzat "tots els mitjans per reduir les afectacions". S'ha establert un pla alternatiu a les línies R4, R3, l'R7 i l'R1. A l'R4 circulen el 33% dels trens habituals en hora punta i la meitat la resta del dia. A l'R4sud se circula fins a l'Hospitalet de Llobregat i a l'R1 i l'RG1 fins a Badalona i allà es deriven els viatgers al metro. El servei a l'R3 és entre Puigcerdà i Montcada Ripollet, amb dos trens per hora i sentit, i el servei de l'R7 es fa amb autobusos. La resta de línies, com l'R2 sud i nord funcionen amb normalitat.
Antonio Carmona, director de Rodalies de Catalunya, ha atès els mitjans de comunicació a l'estació de Sants, on ha demanat disculpes i ha reconegut que ha instat a Mossos que acabin "amb aquesta xacra que perjudica tant a tots els ciutadans que fan servir diàriament els serveis de Rodalies de Catalunya".
46 robatoris de coure el 2024
La cap de comunicació de l'administradora ha recordat que el que portem d'any, la xarxa ferroviària de Rodalies ha patit 46 robatoris de coure, la majoria a Barcelona. L'any passat van ser més de 150 robatoris, un 40% del que es roba a Espanya.
Adif ha obert una investigació per esbrinar les causes de l'avaria. Ruiz ha explicat que s'estan agafant mostres i fent anàlisis. Un cop s'hagi reparat tot, analitzaran què ha passat i assegura que "posaran les mesures necessàries per evitar nous casos en un futur".
Usuaris despistats
Tot i la previsió, el pla ha agafat per sorpresa a molts viatgers a l'estació de Barcelona-Sants. La Dolors és una usuària que ha trigat dues hores a fer el trajecte. Ha sortit a les 7:15 h des de Cerdanyola i ha arribat a Sants Estació a les 9 h passant per Sant Cugat amb els Ferrocarrils. En declaracions a Ràdio Estel, la usuària ha valorat negativament el servei i la gestió d'aquest dilluns: "Fatal, fatal, les taquilles estaven tancades, hi havia la policia a l'estació i una persona que a vegades estava i a vegades no estava".
Una altra usuària afectada de l'R4 ha sigut l'Islenia i ha criticat, en declaracions aquesta emissora, a les administracions: "Sempre ens exigeixen i com podem complir si està passant això, que no tenim un bon transport públic?".
Una usuària que anava a Arc de Triomf no s'ha mostrat sorpresa per la incidència: "Sempre vas patint, necessitem que això funcioni i sempre vas amb l'ai al cor".