En directe

Laudes

SOCIETAT

"Tothom recorda el 20 d'octubre de 2011 com la gran notícia"

Robert Manrique, víctima de l'atemptat d'Hipercor, l'historiador Joan Pallarès i el periodista Salvador Aragonés han analitzat aquest dilluns en profunditat tot el que comporta la…

7 maig 2018

@IgnasiMiranda

Comparteix

Robert Manrique, víctima de l'atemptat d'Hipercor, l'historiador Joan Pallarès i el periodista Salvador Aragonés han analitzat aquest dilluns en profunditat tot el que comporta la dissolució d'ETA, anunciada formalment per la banda divendres, al sud de França, en el marc d'una trobada dels anomenats "agents de pau". Manrique ha qualificat "d'excel·lent notícia el fet que una banda terrorista, que porta més de 50 anys matant persones, ho deixi de fer". En aquesta línia, ha revelat que "la majoria de víctimes", amb les quals ell ha parlat darrerament, "hi estan d'acord en aquesta valoració positiva". També ha explicat que "tothom recorda el 20 d'octubre de 2011 com la gran notícia". Pallarès, per la seva banda, ha comentat que hi veu "una petita diferència entre la notícia de deixar de matar i la dissolució, que aporta la convicció que això és veritat, cosa que ha arribat més clarament ara, perquè ja sembla definitiu i que tot anirà millor". I Aragonés ha fet també "una valoració positiva", però ha aclarit que "aquí no s'ha acabat tot perquè ETA, no només ha deixat més de 800 morts, sinó també un odi que costarà molt de cicatritzar, ja que és molt fàcil de sembrar-lo però molt més difícil d'esborrar-lo".

En un moment del col·loqui, tots tres han recordat el terrible historial de la banda a Catalunya, amb atemptats com el d'Hipercor (juny de 1987) i la caserna de la Guàrdia Civil de Vic (maig de 1991). A banda d'això, Robert Manrique ha recordat que "malauradament passa més inadvertit el crim que ETA va cometre al desembre de 1989 a Sabadell, on van morir 6 policies que anaven a fer un servei de seguretat al camp del Sabadell". Salvador Aragonès igualment ha recordat que "víctimes no són només morts, sinó també ferits i perseguits, com és el cas del periodista Luis del Olmo". També ha recordat que "allò que hauria d'haver fet ETA és demanar perdó a totes les víctimes", perquè "no es pot fer com si no hagués passat res ni posar el comptador a zero". I Joan Pallarès ha defensat, en el moment actual i per al futur, "una posició conciliadora entre els qui lògicament no volen posar el comptador a zero, perquè han patit molt i s'entén, i els qui han defensat unes idees equivocadament, assassinant, però que podem mantenir aquesta ideologia, que és legítima com totes".

Finalment Salvador Aragonés s'ha mostrat crític amb l'Església del País Basc, "que hauria de ser la veu de la concòrdia i la pau, i no ho està sent del tot". encara que va demanar perdó en un gest que, segons el periodista, "és insuficient". Fins i tot ha assegurat que, durant els anys d'activitat terrorista d'ETA, "hi va haver encobriments claríssims per part de membres de l'Església al País Basc".

Es pot escoltar AQUÍ el programa El Mirador de l'actualitat d'aquest dilluns 7 de maig

Més actualitat

SOCIETAT

Joan Ramon Riera: “L’Ajuntament de Barcelona no compra la Casa Orsola perquè no compleix els requisits” 

Casa Orsola

El comissionat d’habitatge de l’Ajuntament de Barcelona ha confirmat que es manté el desnonament contra en Josep Torrent, previst per aquesta matinada. “Si hi haguessin novetats, us informarem”

3 febrer 2025

Redacció

SANITAT

Josep Maria Argimon posa en dubte que estiguem preparats per fer front a una nova pandèmia 

5 anys de la COVID

L’exconseller de Salut creu que el país hauria de fer més autocrítica i analitzar què és una pandèmia i com es va gestionar

31 gener 2025

Redacció

POLÍTICA

Ester Capella: “Si no veiem que el PSC fa passes fermes, no donarem suport a les ampliacions de crèdit” 

acords d'investidura

La portaveu d’ERC al Parlament insisteix que el seu partit vol veure avenços en finançament singular, blindatge de la llengua o millores a Rodalies i habitatge

30 gener 2025

Redacció